Friday 17 February 2017

Sejarah Kampung Delek



Mengikut sejarah awal, Kampung Delek telah diterokai oleh sekumpulan pendatang dari Tanah Jawa kira-kira satu abad yang lalu. Perkataan “Delek” berasal dari perkataan Jawa yang bermaksud tersorok. Bersesuaian dengan keadaan kampung ini ketika itu.  

Sewaktu Perang Dunia Kedua, askar-askar Jepun telah mengarahkan lebih ramai orang ke kampung ini dengan tujuan untuk bercucuk tanam. 

Pertambahan penduduk itu kemudiannya diikuti dengan pembinaan sebatang jalan tanah merah secara gotong-royong. Disebabkan ketiadaan jentera moden, mereka terpaksa menggunakan tulang empat kerat untuk mengangkut tanah membina jalan sepanjang kira-kira tiga (3) kilometer itu. 


Penduduk kampong mengambil masa hampir setahun untuk menyiapkan jalan tersebut yang kemudiannya dikenali sebagai Jalan Jepun tetapi kini sudah ditukar namanya kepada Jalan Haji Mat Rani. 

Penduduk majoriti di kawasan tersebut adalah berketurunan Jawa. Pada masa itu, ketua kampung yang pertama dilantik ialah Tuan Haji Taib bin Haji Lazim atau dikenali dengan nama ‘Wak Lurah Taib’."

Sementelah itu, kampung ini mempunyai masjidnya yang diberi nama Masjid Nurul Amin yang terletak di kedudukan Latitud 3 darjah, 1 minit, 48 saat Utara dan Longitud 101 darjah, 24 minit, 12 saat Timur. Arah kiblatnya adalah pada 292 darjah, 37minit, 45 saat.

2 comments:

  1. berapa jarak kampung delek dari bandar

    ReplyDelete
  2. Awalnya ada 9 buah rumah di kampung ini. Sampan sebagai kenderaan utama pada masa itu. Masjid pertama dibina; dengan menggunakan parit untuk mengangkut kayu yang ditebang. Paritnya; digali guna cangkul. Politik mencemar sejarah.

    ReplyDelete